Zapisy na szkolenie w korfballu prowadzone są przez Polski Związek Korfballu oraz wybrane ośrodki edukacyjne. Ofertę szkoleniową kierujemy do nauczycieli, studentów, uczniów szkół średnich oraz osób zainteresowanych różnymi formami aktywności fizycznej lub działalnością organizacyjno-administracyjną w korfballu. Treści kształcenia z zakresu korfballu są zawarte w trzech logicznie ułożonych modułach szkoleniowych. Zajęcia w trakcie warsztatów umożliwiają poznanie i opanowanie nowych form aktywności fizycznej oraz udział w korfballu – grze zespołowej o charakterze koedukacyjnym. Ewaluacja warsztatów obejmuje proces szkoleniowy oraz wiedzę, sprawność umiejętności i postawy uczestników kursu.
Cele ogólne:
1. Zapoznanie z obowiązującymi przepisami gry w korfball i działalnością Polskiego Związku Korfballu.
2. Poznanie podstaw metodyki nauczania techniki i taktyki gry w korfball.
3. Popularyzacja korfballu jako nowej formy aktywności ruchowej.
Cele szczegółowe:
1. Wskazanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego.
2. Nauczanie i doskonalenie elementów gry w korfball.
3. Wskazanie różnic pomiędzy korfballem i innymi grami zespołowymi.
4. Propozycja skorzystania z korfballu na zajęciach koedukacyjnych.
5. Zapoznanie z walorami rekreacyjnymi korfballu.
6. Wzbogacenie warsztatu pracy nauczyciela czy instruktora o zasób ćwiczeń potrzebnych do prowadzenia zajęć w szkole czy klubie.
Procedury osiągania celów, formy i metody pracy:
1. Omówienie zasad gry w korfball.
2. Pokaz i objaśnienie prawidłowego wykonania elementów technicznych i taktycznych.
3. Uczestniczenie w ćwiczeniach, grach i zabawach ruchowych.
4. Pokaz i analiza gry przy użyciu środków audiowizualnych.
5. Dostosowanie treści szkolenia do potrzeb i oczekiwań uczestników.
Moduł I (4 godz. dydaktyczne)
L.p. | Treści | Teoria (min.) | Ćwiczenia (min.) | Razem (min.) |
1. | Podstawowe przepisy gry w korfball. Historia korfballu w Polsce i na świecie. Działalność PZKorf. | 40 | 0 | 40 |
2. | Pozycja obrońcy. Podania i chwyty piłki. | 5 | 10 | 5 |
3. | Nauka techniki rzutu z dystansu (z miejsca i w ruchu). | 10 | 30 | 40 |
4. | Nauka techniki rzutu karnego i rzutu w biegu. | 10 | 30 | 40 |
5. | Gra uproszczona (monokorfball, gra w 1 strefie) i gra szkolna. | 10 | 35 | 45 |
Razem | 75 | 105 | 180 |
Moduł II (6 godz. dydaktyczne)
L.p. | Treści | Teoria (min.) | Ćwiczenia (min.) | Razem (min.) |
1. | Doskonalenie techniki rzutu z dystansu, z miejsca i w ruchu. | 5 | 15 | 20 |
2. | Doskonalenie techniki rzutu karnego i rzutu w biegu. | 5 | 20 | 25 |
3. | Nauka rzutu sytuacyjnego z miejsca i w ruchu. | 10 | 20 | 30 |
4. | Nauka poruszania się po boisku w ataku i obronie. Gra 1:1. System gry 4:0. | 10 | 20 | 30 |
5. | Pełnienie funkcji asysty i zbierającego. | 5 | 15 | 20 |
6. | Nauka obrony „od kosza” i „od piłki”. | 10 | 15 | 25 |
7. | Nauka rozegrania systemu 3:1 | 10 | 15 | 25 |
8. | Nauka rozegrania systemu 2:1:1 | 10 | 15 | 25 |
9. | Nauka rozegrania rzutu wolnego. | 10 | 20 | 30 |
10. | Gra uproszczona, szkolna i właściwa. Podstawy sędziowania. | 10 | 30 | 40 |
Razem | 85 | 185 | 270 |
Moduł III (10 godz. dydaktycznych)
L.p. | Treści | Teoria (min.) | Ćwiczenia (min.) | Razem (min.) |
1. | Doskonalenie poznanych rzutów do kosza przy aktywnej obronie. | 10 | 50 | 60 |
2. | Doskonalenie gry 1:1. | 5 | 25 | 30 |
3. | Doskonalenie poruszania się po boisku w grze 4:4. | 5 | 25 | 30 |
4. | Doskonalenie rzutu wolnego – różne warianty. | 10 | 30 | 40 |
5. | Doskonalenie systemów rozegrania 4:0, 3:1, 2:1:1. | 10 | 60 | 70 |
6. | Nauka zajmowania pozycji asystenta (obcięcia, bloki). | 10 | 30 | 40 |
7. | Nauka zajmowania pozycji zbierającego (obcięcia, bloki). | 10 | 30 | 40 |
8. | Doskonalenie obrony „od kosza” i „od piłki”. | 10 | 30 | 40 |
9. | Nauka komunikacji między zawodnikami (-czkami) na boisku podczas gry. | 5 | 15 | 20 |
10. | Gra właściwa. | 5 | 30 | 35 |
11. | Doskonalenie sędziowania. Przepisy gry. | 15 | 30 | 45 |
Razem | 95 | 355 | 450 |
Opis osiągnięć uczestników szkolenia:
Uczestnicy szkolenia:
- Wykazują wiedzę nt. struktury i działalności PZKorf, znają historię korfballu w Polsce i na świecie,
- Znają i stosują zasady ogólne i specjalne dotyczące treningu sportowego,
- Charakteryzują się znajomością przepisów gry oraz sygnalizacji sędziowskiej i znają zasady organizacji gry w korfball,
- Opanowują wiedzę z zakresu warunków bezpiecznego i higienicznego prowadzenia zajęć oraz wykazują znajomość metod postępowania odnawiającego i oddziaływania wychowawczego,
- Prezentują znajomość stron internetowych dotyczących szeroko pojętego szkolenia w korfballu,
- Osiągają umiejętność poprawnego wykonywania ćwiczeń demonstrowanych przez osoby prowadzące warsztaty,
- Świadomie i samodzielnie stosują i prezentują ćwiczenia.
Metody pomiaru osiągnięć:
- Umiejętność poprawnego wykonania ćwiczeń.
- Znajomość przepisów gry w korfball i wykorzystanie ich podczas sędziowania.
- Obserwacje uczestników i analiza ich zachowania dot. punktualności, sumienności, rzetelności, zdyscyplinowania oraz umiejętności interpersonalnych (relacje w grupie, aktywne słuchanie, koleżeńskość, itp.).
- Ocena wykonania testu sprawności specjalnej i techniczno-taktycznego z zakresu nauczanych elementów gry w korfball.
- Ocena znajomości przepisów gry w korfball – na podstawie wyników pisemnego testu.
- Ocena praktycznych umiejętności sędziowania gry w korfball.
- Znajomość pozycji piśmiennictwa i adresów internetowych dot. szkolenia w korfballu.
- Przybliżenie istoty gry w dowolnym meczu korfballu zarejestrowanym na nagraniu wideo.